بهینه سازی سایت برای Page Experience Metrics

بهینه سازی تجربه صفحه گوگل پیج اکسپرینس توصیه شده توسط گوگل در سال 2022 سئو سایت چیست؟ سئو خدمات و تعرفه سئو سئو ورد

اگر سوالی دارید که در این مقاله پاسخش را پیدا نکردید، در قسمت کامنت ها سوال خود را مطرح کنید، کارشناسان ما در کمتر از چند دقیقه به سوالات پاسخ خواهند داد.این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.موفق باشید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. فونت های سفارشی ممکن است سایت شما را واقعا جذاب جلوه دهد، اما چنین رفتار رندر فونت می تواند بار روی سرورها را افزایش دهد و سایت شما را کند کند.برای رفع این مشکل، اطمینان حاصل کنید که CDN شما می تواند رفتار رندر فونت را لغو کند. مگر اینکه از CDN استفاده کنید، از پهنای باند سرور خود برای بارگیری فایل های جاوا اسکریپت و CSS استفاده می کنید. در اینجا، گوگل امتیاز خاصی را برای هر عنصر شی تعیین می کند – LCP، FID، CLS. هم‌چنین، شما می‌توانید گزارش‌های قدیمی را در تنظیمات صفحه GTmetrix فعال کنید.

یکی از این تغییرات، جایگزینی FID با INP به عنوان بخشی از «Core web vitals» در مارس ۲۰۲۴ است. علاوه بر این، موتورهای جستجو رتبه‌بندی بالاتری به سایت‌های HTTPS می‌دهند و قابلیت مشاهده آن‌ها را در نتایج جستجو افزایش می‌دهند. عدم استفاده از HTTPS ممکن است منجر به هشدارهای مرورگر شود که کاربران را دلسرد کرده و به افزایش نرخ پرش منجر می‌شود. با اجرای بهترین شیوه های دسترسی به وب، صاحبان وب سایت می توانند سئوی وب سایت خود، تعامل کاربر و تجربه کلی کاربر را بهبود بخشند و همچنین اطمینان حاصل کنند که وب سایت آنها جامع و قابل دسترسی برای همه کاربران است. استفاده از متن جایگزین که به طور دقیق محتوای یک تصویر را توصیف می کند، می تواند به بهبود تجربه کاربری برای کاربران کم بینا کمک کند و همچنین زمینه اضافی را برای موتورهای جستجو فراهم کند.

به عنوان مثال، میزان فشار یا نگه داشتن انگشت یکی از مؤلفه های مورد تجزیه و تحلیل است. معیارهای جدید معرفی شده توسط Page Experience با هدف افزایش تجربه و انتظارات کاربر در نظر گرفته شده است و در شرایط دیگر، تجربه صفحه مانند قبل عمل می کند. برای واجد شرایط بودن وضعیت تجربه صفحه خوب در جستجوی Google، یک صفحه باید از طریق پروتکل امن انتقال داده‌ی HTTPS ارائه شود. منظور هم این نیست که اگر پروتکل HTTPS را برای انتقال امن انتخاب نکنید، فقط امتیاز بهینه‌سازی URL را از دست می‌دهید. بعد از این، هشداری که کاربران هنگام بازدید از صفحات غیر HTTPS شما دریافت می‌کنند، روی تجربه‌ی کاربری آن‌ها تاثیر می‌گذارد. درباره‌ی تاثیر تجربه‌ی کاربری در رتبه‌بندی همواره زمزمه‌هایی از دور و نزدیک به گوش ما می‌رسید.

با انجام این کار، CDN شما می‌تواند متن رندر شده را تعویض کند و متن اصلی را هنگام بارگیری در CSS نمایش دهد. از آنجایی که هر دو منبع به طور همزمان از یک سرور تحویل داده می شوند، اقدامات در چند میکروثانیه انجام می شود. علاوه بر این، گوگل همچنین اعلام کرده است که ابزار Lighthouse اکنون از فایل JSON بودجه کمیت منابع پشتیبانی می کند که می تواند در Command Line Interface Lighthouse بارگذاری شود. به بخش Analysis Options بروید، گزینه «Enable Legacy Reports» را فعال و روی گزینه «Save Settings» کلیک کنید. در تب ساخت ویدئو، بارگذاری سایت با یک‌چهارم سرعت اصلی پخش می‌شود تا شناسایی مشکلات و تاخیرهای موجود در سایت آسان‌تر شود. Onload Time زمانی را نشان می‌دهد که پردازش صفحه تکمیل شده و تمام محتوای آن اعم از متن، تصویر و… بارگیری شده است.

DOM Loaded مدت زمانی است که ساختار درختی (DOM) سایت به‌طور کامل ترسیم شده و کدهای HTML و JavaScript می‌توانند بارگذاری و اجرا شوند. این معیار در تجزیه‌وتحلیل سرعت سایت نقش مهمی دارد و اگر روند آنالیز استایل‌ شیت‌ها، اجرای جاوا اسکریپت و… مشکلی وجود نداشته باشد، زمان DOM Interactive و DOM Loaded بسیار نزدیک به هم می‌شود. ریدایرکت‌های تعریف‌ شده زمانی را برای انتقال به آدرس URL نهایی اختصاص می‌دهند. این معیار مدت زمانی را نشان می‌دهد که برای هدایت آدرس‌های URL قبل از بارگذاری نهایی صفحه HTML صرف شده است. RD یک معیار تعیین کننده در سرعت است، هر قدر تعداد ریدایرکت‌های صفحه‌های‌تان بیشتر باشد، سرعت سایت شما کمتر خواهد بود.

با این کار سایت شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از اتمام تحلیل، گزارش آزمایش به شما نشان داده می‌شود. Notifications API به صفحات وب اجازه می دهد تا نمایش اعلان های سیستم را به کاربر نهایی کنترل کنند. هم‌چنین، این معیارها به‌صورت خطوط عمودی رنگی در نمودار جدول زمانی نمایش داده می‌شوند که هر رنگ وضعیت آن معیار را از نظر عملکرد خوب تا بد نشان می‌‌دهد. با کلیک روی اندازه فایل‌های مورد نظرتان اندازه فشرده و غیرفشرده‌شان به‌صورت تفکیک شده نمایش داده می‌شود. برای این کار در سمت راست مانند تصویر زیر روی علامت فلش کلیک و گزینه Server IP را انتخاب کنید.

این معیارها شامل شاخص‌هایی مانند Largest Contentful Paint (LCP)، First Input Delay (FID) و Cumulative Layout Shift (CLS) هستند. این شاخص‌ها به عنوان بررسی‌های سلامتی برای سرعت، پاسخگویی و پایداری صفحات وب شما عمل می‌کنند. اولین چیزی که هنگام باز کردن گزارش تجربه صفحه در کنسول جستجوی گوگل مشاهده می‌کنید، دو نمودار است که درصد تقریبی URLهایی را نشان می‌دهد که هم در Core Web Vitals وضعیت خوبی دارند و هم مشکلی در قابلیت استفاده در موبایل ندارند. ارائه رونوشت برای محتوای صوتی یا تصویری می‌تواند تجربه کاربری را برای کاربران دارای اختلالات شنوایی بهبود بخشد و همچنین محتوای اضافی را برای موتورهای جستجو برای فهرست‌بندی فراهم کند. ایجاد یک تجربه کاربری مناسب برای بازدیدکنندگان سایت به علم خاصی نیاز ندارد، اما اهمیت دادن به آن و معیارهایی از جنس عملکرد می توانند باعث افزایش ترافیک ورودی و بازگشت کاربران به سایت شوند.

ترکیب این فایل ها با ابزارهایی مثل Grunt، Gulp  و  Webpack قابل انجام است. فشرده سازی فایل‌ها را هم نیز می‌توان با استفاده از ابزارهایی مثل Gzip انجام داد. یک امتیاز FID خوب کمتر از 100 میلی ثانیه در نظر گرفته می شود که یک دهم ثانیه است. این بدان معنی است که وب سایت باید به سرعت به اقدامات کاربر پاسخ دهد تا از دست دادن هرگونه فروش، تراکنش یا مبادله بالقوه جلوگیری کند. تعداد بیشتر بازدید از صفحات در هر Session )به شرطی که کاربر زمان معقولی در صفحات وب‌سایت سپری کرده یا Time on Page بسیار کوتاه نباشد) نشان دهنده علاقه مخاطب به محتوای وب‌سایت شماست. این موضوع به معنای افزایش شانس ورود مخاطب به قیف فروش و تبدیل شدن به مشتری است.

یکی از عواملی که گوگل به آن توجه ویژه‌ای دارد، تجربه کاربری صفحه یا Page Experience است. به زبان ساده، Page Experience به این اشاره دارد که کاربران وقتی وارد سایتی می‌شوند، چقدر احساس راحتی و رضایت می‌کنند. هرچقدر تجربه کاربری سایت بهتر باشد، احتمال اینکه گوگل به آن رتبه بهتری بدهد بیشتر است. بنابراین، Page Experience به یکی از بخش‌های کلیدی برای موفقیت در خدمات  سئو تبدیل شده است. بنابراین، اگر جی تی متریکس زمان بارگذاری صفحه سایت شما را ۱۰ میلی‌ثانیه گزارش دهد. دراین‌صورت به جای تمرکز روی امتیازهای حروف الفبایی یا عددی GTMetrix، تمرکز خود را روی رفع خطاها و بررسی گزارش‌ها برای بهبود تجربه کاربری سایت خود بگذارید.

این قسمت به طور مستقیم روی مسائل و مشکلاتی که کاربران موبایل با سایت دارند، تمرکز می‌کند و گزارشی که ارائه می‌کند نیز درباره همین موضوع است. هدف گوگل از بررسی نسخه موبایل به طور جداگانه این است که مطمئن شود که سایت شما در دستگاه‌هایی که صفحه کوچکی دارند نیز بدون مشکل بارگذاری می‌شود و از همه مهمتر قابلیت استفاده را دارد. اکنون می دانیم که گزارش تجربه صفحه، کیفیت سایت شما را بر اساس این شش معیار که در بالا ذکر شد، ردیابی می کند. بیایید به کنسول جستجوی گوگل برویم و ببینیم چه کاری می توانیم انجام دهیم.هنگام انتخاب «تجربه صفحه»، دو نمودار تعداد لینک‌های خوب و بد را در دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه رومیزی نشان می‌دهند. پس فقط ایجاد تجربه کاربری بر روی سایت مورد نظر گوگل نیست، در واقع در درجه اول متعلق به ماست که باید بهترین خود باشیم.

از معیارهای اصلی Page Experience می‌توان به Core Web Vitals، امنیت سایت و استفاده از HTTPS اشاره کرد. بهبود این فاکتورها نه تنها رضایت کاربران را افزایش می‌دهد بلکه سئوی سایت را نیز تقویت می‌کند و باعث می‌شود سایت شما در نتایج جستجو بهتر دیده شود. اما آیا همه اینها Web Vitals را بهبود می بخشد؟ پاسخ به این سوال هم بله و هم خیر است. دلیل آن این است که برخی از اصلاحات می‌توانند به بهبود کمی کمک کنند، اما زمانی که به هدف بهبود بخش حیاتی وب می‌رسد، تأثیر کمی دارند.این در تحقیقات انجام شده در اینجا در seoword کاملاً مشهود است. ما امتیاز Web Vitals برخی از وب سایت های داخلی را پس از ایجاد تغییرات جزئی تجزیه و تحلیل کردیم.

این متریک مدت زمانی را که طول می کشد تا یک صفحه وب به تعاملات کاربر، مانند کلیک ها یا ضربه ها پاسخ دهد، اندازه گیری می کند. FID کند می تواند منجر به تجربه کاربر خسته کننده شود، به خصوص در دستگاه های تلفن همراه. بهینه سازی تصویر شاید یکی از رایج ترین دلایلی باشه که باعث میشه یک صفحه وب زمان بارگیری آهسته‌ای داشته باشه. و اغلب بهتره از اینجا شروع کنیم چون این مورد میتونه در افزایش PageSpeed و LoadTime ،نقش مهمی داشته باشه. به خصوص وقتی که تعداد نبستاً زیادی از افراد مسئول آپلود محتوا یا افزودن محصولات باشن، حفظ استانداردهای تصاویر سخت‌تر میشه و مشکلاتی از این قبیل روز به روز بیشتر میشن. Google PageSpeed Insights ابزاری رایگان است که توسط گوگل ارائه میشه تا به شما کمک کنه عملکرد وبسایت خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین و پیشنهادهایی درمورد بهبود رتبه PageSpeed Insights و بهتر کردن اون ببینین.

تفاوت زمان Onload و Fully Loaded Time در این است که در Onload تمام عناصر صفحه بارگیری و قابل مشاهده شده و صفحه سایت‌تان محتوای درخواستی را به‌صورت کامل به کاربران نشان می‌دهد. درحالی‌که در Fully Loaded Time علاوه‌ بر بارگیری تمام منابع و قابلیت مشاهده، صفحه آماده استفاده است. در واقع، در Fully Loaded Time تمام عناصری که در Onload قابل مشاهده نیستند، بارگیری می‌شوند و کاربران می‌توانند تمامی محتوای صفحه را مشاهده و استفاده کنند. در این‌صورت، ورود به سیستم حساب شبیه‌سازی خواهد شد و می‌توانید ببینید صفحه پرداخت چگونه کار می‌کند. بدین ترتیب، عملکرد صفحه پرداخت بررسی خواهد شد و گزارشی از نتیجه برای بهبود به شما ارائه می‌شود. اگر به دنبال آنالیز سئو سایت خود هستید می توانید با کلیک روی لینک زیر به مدت 7 روز رایگان از جت سئو استفاده کنید.

این عنصر معمولاً یک تصویر یا یک ویدیو است و به کاربر نشان می دهد که صفحه در حال بارگیری است. میزان Session های ارگانیک، یکی از مهم‌ترین معیارها در سنجش موفقیت سئو است. این معیار به شما نشان می‌دهد که تا چه حد در جذب افراد به صورت خودکار به سمت وب‌سایت و همچنین ترغیب آن‌ها به ماندن در وب‌سایت خود موفق عمل کرده‌اید. به قول اساتید دیجیتال مارکتینگ که می‌گویند این الگوریتم ها برای کسانی که خوب عمل می‌کنند یک تهدید نیست بلکه یک فرصت است، چون راه درست را می‌رونند و می‌توانند به خوبی مسیر رشد را ادامه دهند. برای ارائه محتوای مفید و مرتبط، می توانید از تحقیقات کلمات کلیدی برای شناسایی موضوعات مورد علاقه کاربران استفاده کنید و محتوای خود را بر اساس آن موضوعات ایجاد کنید.

این می تواند باعث سردرگمی کاربران شود، زیرا ممکن است ندانند که چه چیزی را کلیک کنند. برای برطرف کردن این خطاها، می‌توانید از تکنیک های ذکر شده در بالا استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Page Speed Insights و Lighthouse در شناسایی و حل مشکلات استفاده کنید. شما می‌توانید با یک تیم تخصصی طراحی سایت مانند وینت سئو که خدمات طراحی سایت و خدمات سئو را انجام می‌نماید، کاری کنید که سرعت لود صفحات خود را افزایش دهید. برای بهبود سرعت لود صفحه، می‌توانید از تکنیک های مختلفی مانند فشرده سازی تصاویر، استفاده از کدهای جاوا اسکریپت و CSS بهینه شده، و کاهش تعداد منابع استفاده کنید. میانگین تعداد درخواست های مشکل تقسیم بر تعداد کل درخواست ها، بیانگر نرخ خطای سایت شماست.

اگر از قسمت پروپاگاندایی موضوع بگذریم، کسب اطلاعات در مورد آپدیت‌ های گوگل حداقل می‌تواند از جریمه شدن‌های بی‌مورد جلوگیری کند. در این مطلب از بلاگ پارس‌پک در مورد همین موضوع صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در مورد این الگوریتم‌ها ارائه کرده‌ایم. درصورتی که تصاویر صفحات حجم زیادی داشته باشند، سرعت بارگذاری صفحه را کاهش خواهند داد؛ بنابراین احتمالا در ابزار Google PageSpeed ​​Insights با توصیه بهینه سازی تصاویر مواجه می شوید. به عنوان یک کاربر وب، متوجه خواهید شد که سایت هایی که توجهی به پایبندی به این دستورالعمل ها نداشتند، چقدر عملکرد افتضاحی دارند. بیشتر افراد طاقت مدت ها صبر کردن برای بارگیری یک تصویر ساده در وب سایت را ندارند منتظر فرصت مناسب نیستند.

در صورت کلیک روی گزینه Compare، صفحه‌ای برای‌تان باز می‌شود که با وارد کردن آدرس URL سایت مورد نظرتان، جی تی متریکس شروع به مقایسه دو صفحه با یکدیگر می‌کند. نمودارهای تب تاریخچه را می‌توان بزرگ‌نمایی (Zoom)، روی یک بازه زمانی (یک روزه، یک هفته، یک ماهه، سه ماهه و…) تنظیم و حتی یادداشتی را به آن‌ها اضافه کرد. علاوه‌ بر‌ این، امکان مقایسه عملکرد سایت خود با رقبا نیز وجود دارد و می‌توانید نتایج بررسی سایت خود را از نظر سرعت و عملکرد با رقبا مقایسه کنید. با این کار نقاط ضعف و قوت شما و رقبای‌تان مشخص می‌شود و از اطلاعات مفیدی برای رفع مشکلات احتمالی و بهبود عملکرد سایت خود بهره‌مند می‌شوید. برای اینکه بتوانید بررسی دقیق‌تری روی عملکرد وب‌سایت خود داشته باشید، در بازه‌های زمانی مختلف چندین تست از آن در جی تی متریکس بگیرید.

با ورود به بخش تنظیمات اختیاری جی تی متریکس، بخش‌های مختلفی برای شخصی‌سازی تنظیمات نمایش داده می‌شود. اولین قسمت Test Format است که باید مشخص کنید، کجا و چگونه می‌خواهید صفحه‌های وب‌سایت‌تان را تست کنید. بدون ساخت حساب کاربری جی تی متریکس هم می‌توانید از امکانات تست و امتیازدهی آن استفاده کنید. با وجود این، ایجاد حساب رایگان امکاناتی همچون تغییر منطقه تست و نوع مرورگر را در اختیارتان قرار می‌دهد. از وقتی آخرین به روزرسانی گوگل ارائه شد، سیگنال‌های جدید رتبه بندی Page Experience به شمار صدها فاکتور رتبه‌بندی گوگل که موتورهای جستجو از آنها برای رتبه‌بندی و تولید نتایج جستجوی مرتبط با سوالات کاربر استفاده می‌کنند، پیوست.

Core Web Vitals  مجموعه‌ای از سه معیار حیاتی است که گوگل برای ارزیابی کیفیت تجربه کاربری صفحات وب تعریف کرده است. اولین معیار LCP نام دارد؛LCP مخفف عبارت  (Largest Contentful Paint) است ، که نشان می‌دهد بزرگترین عنصر محتوایی صفحه (مانند تصویر یا بلوک متنی) چه زمانی بارگذاری می‌شود. دومین معیار FCP نام دارد؛ FCP مخفف عبارت (First Contentful Paint) است و زمان لازم برای نمایش اولین بخش از محتوای صفحه را نشان می‌دهد. معیار سوم INP (Interaction to Next Paint) نام دارد و نشان دهنده این است که مدت زمان لازم برای تعامل کاربر با صفحه و پاسخگویی صفحه چقدر است. اما پاداش وب سایت هایی که به کاربران تجربه صفحه استثنائی ارائه کنند، موقعیت بهتر در نتایج گوگل است.

زمان بین درخواست کاربر تا لحظه ای که کاربر بتواند روی لینک ها کلیک کند، در فیلدها چیزی را تایپ کند، یا صفحه را اسکرول کند، time to interact یا زمان تعامل نام دارد. برخی از عناصر مانند اسکریپت ها و ترکرها می توانند در طول این بازه زمانی همچنان لود شوند. این نیز یک معیار مهم برای ارزبابی است چراکه هرچه کاربر سریعتر محتوا را مشاهده کند، احتمال اینکه برای لود شدن باقی صفحه صبر کند بیشتر خواهد شد. این قسمت را می‌توان مکمل بخش Opportunity دانست؛ چراکه در این قسمت اطلاعات اضافی با ارائه جزئیات تخصصی گزارش می‌شود. مانند قسمت قبل میزان اولویت مشکل‌های گزارش‌شده با ایکن‌های رنگی مشخص‌شده است و شاخص‌های احتمالی که با حل هر مشکل بهینه می‌شوند نیز مشاهده می‌شود.

در آخرین بخش گزارش PageSpeed Insights به ارائه آزمایش‌هایی پرداخته می‌شود که سایت شما آن‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است. هرچقدر که تعداد قسمت‌های موجود در این بخش بیشتر باشد، سایت شما عملکرد بهتری دارد و نمره عملکرد آن بالاتر است. نمره عملکرد سایت بر اساس شش شاخص محاسبه می‌شود و از دید گوگل نمره بیشتر از ۹۰ در یک صفحه مناسبت است. سه تا از این شاخص‌ها در بخش CWV معرفی شدند در ادامه سه شاخص دیگر را تعریف می‌کنیم. به همین دلیل ممکن است در شاخص‌های عملکردی که با CWV مشترک هستند، اعداد متفاوتی برای سایت خود مشاهده کنید که دلیل آن می‌تواند متفاوت بودن سرور و محل جغرافیایی آزمایش با کاربران واقعی و همچنین تغییر کردن سایت در ۲۸ روز اخیر باشد. اگر با موضوع بررسی سرعت سایت آشنا باشید، حتماً می‌دانید که ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند نحوه عملکرد سرعت سایت را گزارش دهند.

ثبات بصری در مقیاس CLS از ۰ تا ۱ ارزیابی می‌شود و امتیازهای بهتر در انتهای پایین مقیاس ظاهر می‌شوند. محدوده خوب با امتیاز CLS 0.1 یا کمتر دیده می‌شود، در حالی که هر چیزی بالاتر از ۰.۲۵ به عنوان ضعیف در نظر گرفته می‌شود. اهمیتِ داشتن سایتی که سریع بارگیری میشه قابل چشم پوشی نیست و امیدوارم که شما با خوندن این مقاله بینش گسترده‌تری درمورد ابزار Google PageSpeed و ارتقای Pagespeed insights ، پیدا کرده باشین. اگر از وردپرس به عنوان CMS خودتون استفاده میکنین (که تخمین زده میشه ۳۵٪ از وب این کار رو انجام میده)، استفاده از حافظه پنهان مرورگر با پلاگین های رایگان از جمله W3 Total Cache و WP Super Cache کار آسونی نخواهد بود. اگر از وردپرس استفاده میکنین، هنوز میتونین حافظه پنهان مرورگر رو به صورت دستی تنظیم کنین. به منظور  بهبود رتبه PageSpeed Insights ، اقدامات توصیه شده (بهترین روش‌ها) زیر رو امتحان کنین.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری